Alles over inschrijven bij de gemeente
Inschrijven bij de gemeente in de plaats waar je woont, is verplicht. Er is echter ook een uitzondering. Ga je namelijk ergens wonen voor een periode korter dan vier maanden, dan is inschrijven op dat adres niet verplicht. Het is dus zeker niet zo dat wanneer inschrijven niet is toegestaan, het altijd gaat om illegale onderverhuur. Vandaar dat we op Kamernet ook de mogelijkheid bieden om een kamer aan te bieden waar inschrijven niet is toegestaan én jou dus ook de mogelijkheid bieden om inschrijven in de gemeente als zoekcriterium te gebruiken als je woonruimte zoekt via Kamernet. Naast het feit dat het dus uiteindelijk wettelijk verplicht is om je in te schrijven, biedt dit je ook voordelen. Je bent dan namelijk uitwonend, wat betekent dat je een uitwonende studiebeurs ontvangt.
Ik sta nog niet ingeschreven, hoe kan ik dit doen?
Het inschrijven bij de gemeente kan door langs te gaan bij de Dienst Burgerzaken en Gemeentebelastingen bij je lokale gemeente. Je kunt zelf op de website van je lokale gemeente opzoeken hoe je een afspraak kunt maken, vaak kan dat online. Als je je via internet wilt inschrijven heb je je DigiD code nodig, en je moet een kopie van je huurcontract meesturen. Als je persoonlijk bij de Dienst Burgerzaken en Gemeentebelastingen langsgaat, neem dan je paspoort én je huurcontract mee. Meer info vind je op de site van de gemeente waar je gaat wonen. Je kunt de wijziging in je woonsituatie doorgeven aan de DUO (dienst uitvoering onderwijs van het Ministerie van Onderwijs) door met je DigiD in te loggen op hun website of door het formulier uit te printen of op te sturen.